Op donderdag 25 april vond de derde trainingsavond van het SHC-traject plaats. Deze avond stond in het teken van ‘Geconcentreerd werken aan resultaten’. Deze training van Peter Wouters van VCOL en Nina de Leeuw van NINA Professional Organizer sloot mooi aan op training 2 ‘de Business case’, die ook door Peter verzorgd werd. Nadat de start-ups in de vorige training aan het werk zijn gezet met de toekomstscenario’s van hun start-up, stond in deze training centraal hoe je daar naar toewerkt.

Aandacht verdelen
Het is belangrijk om goed na te denken welke stappen je moet gaan zetten om je ideeën goed uit te laten komen. Een mooi inzicht dat Peter gaf is dat het mogelijk is dat opeens een heleboel partijen jouw product willen aanschaffen. Dit is natuurlijk de grote droom voor een ondernemer, maar… Hoe ga je ervoor zorgen dat je de rust en overzicht bewaart en dat je voor iedere klant tijd hebt? Dit zijn vragen waar je in de beginfase van je start-up al goed over moet nadenken.
Het leiden van een start-up vergt veel tijd en aandacht en wordt vaak gecombineerd met een baan, studie of andere activiteiten. Daar komen veel prikkels bij kijken die om aandacht vragen. Hierbij is het de kunst om bewust te kiezen waar je je aandacht aan besteedt en op welk moment van de dag. Als je in de ochtend uit bed stapt met bakken aan energie en inspiratie dan is de ochtend het moment om grote stappen te maken met je start-up. De gouden regel hierbij is: niet multitasken.

Toekomst
Maar als je werkt aan je start-up, waar werk je dan eigenlijk naar toe? Om jezelf hierbij te helpen moet je van achter naar voren denken. Nee, niet kijlrettel (letterlijk ;)). Een voorbeeld; op 23 mei tijdens de Challenge & Congress wil je iedereen omver blazen met je pitch. Welke stappen moet je dan deze week maken om dat voor elkaar te krijgen en welke stappen volgende week? Hierbij houd je vast aan een geplande datum, of aan patronen die elk jaar terugkomen. Als je een product ontwikkeld dat vooral in de winter gebruikt wordt, dan kan je het doel stellen om in de winter van 2019/2020 je eerste prototype te hebben.
Om deze nuttige tips gelijk in de praktijk te brengen werden de start-ups aan het werk gezet. Met behulp van flipover papier en post-its (must-have voor start-ups!) maakten zij een begin/werkten zij verder aan hun eigen tijdlijn. Tijdens de nabespreking kwam naar voren dat hoe verder het in de tijd is, hoe moeilijker het wordt om te bedenken welke acties je dan uit moet voeren. Ook is het lastig dat je soms afhankelijk bent van de acties van anderen voordat je verder kunt. Hierbij kan het helpen om een oplossing te bedenken hoe je zonder deze actie van een ander toch verder kunt.

Ademende planning
In het laatste deel van de training gingen we onder leiding van Nina aan de slag met het maken van een ‘ademende planning’. De woordcombinatie ademend en planning was voor mij nieuw maar vond ik treffend. Door soms ook wat gaten met ‘niks’ in je planning op te nemen is het veel realistischer dat je het ook echt (op een prettige manier) waar kunt maken. Voordat je aan het maken van een planning begint, moet je eerst al je taken en doelen verzamelen. Met behulp van de tijdlijn kan je als start-up bepalen welke acties je als eerste moet uitvoeren om de doelen te behalen. Vervolgens bepaal je hoeveel tijd elke actie gaat kosten en daarbij tel je 20% op. Eerlijk is eerlijk, vaak duurt iets toch wat langer dan ingecalculeerd. De deelnemers van de training werden wederom aan de slag gezet om een ‘ademende planning’ te maken. Veel deelnemers gaven aan dat ze het nuttig vonden om alle acties in de komende tijd (ook buiten de start-up om) overzichtelijk op papier te hebben.
Na de training sloten we de avond af met een gezellige borrel. Kortom, een geslaagde avond! Op dat er veel mooie ademende vervolgstappen mogen volgen!